Viktigt hålla sig undan vårdnadstvister

Häromdagen läste jag en riktigt intressant artikel, eller det var nog ett reportage. Det handlade om en kvinna som hade jobbat på en kvinnojour i många, många år. Hon var lärare och återgick till skolan efter några år i kvinnojourens tjänst. Hon valde att vidareutbilda sig och skrev en vetenskaplig uppsats, där hon ville förena sina kunskaper från kvinnojouren, och det pedagogiska arbetet i skola. Hon gjorde flera djupintervjuer i tre olika kommuner, med lärare som inte hade någon som helst förkunskap om våld, till exempel i hemmet, som hon jämförde med lärare som precis hade gått en utbildning om våld mot barn och mot andra i samma familj. Det intressanta var vilka olika resultat de olika lärargrupperna kom fram till, och hur de svarade på hennes frågor.

Lärare viktiga aktörer i barns liv

Det intressanta var hur de som hade kunskap om barns utsatthet och om våld i hemmet, hur de uppmärksammade barn som kunde fara illa. Hon jämförde med vetenskapliga fakta, som tagits fram av Brottsförebyggande Rådet. Hon kunde peka på samband mellan lärare som uppmärksammade barn som riskerade att fara illa som hade kunskap, mot den grupp lärare som inte hade de kunskaperna. Jag minns en lärare som hade jobba i 30 på en och samma skola, som svarade att hon aldrig sett något barn som for illa, "eftersom barnen i vår skola kommer från hem med hög inkomst". Så sa hon. Som om barn till rika föräldrar inte utsätter barn...? BRÅ säger något helt annat.

Lärare ska inte delta i vårdnadstvister

Det är en svår balansgång detta. Lärare ska inte delta i vårdnadstvister. Deras uppgift är att vara lärare för barnen. Ändå är det så många barn som faktiskt är barn till skilda föräldrar. Det i sig behöver inte betyda något negativt för barnen, men det är problematiskt när föräldrarnas problem går hela vägen in i klassrummet. Det är helt förfärligt. Barn måste få ha en neutral skola, där inte föräldrarnas problem ska komma in i barnens värld i skolan. Här skulle både lärare och andra behöva städa upp och skapa rum så att barnen får vara i fred i skolan, och koncentrera sig på det de behöver i skolan.

29 okt 2017